Vändningsförsök

Vändningsförsöket igår gick väldigt bra eftersom det lyckades. Jag fick ligga uppkopplad med ctg i ca 40 minuter först, sen kom det en läkare och kände på magen och gjorde ultraljud. Såg inte mycket alls på ultraljudet eftersom bebis är så stor nu, men åt fel håll låg han minsann. Efter det fick jag medicin in i armen och så fällde de bak sängen så allt blod rann ner i huvudet. Några sekunder efter medicinen var insprutad började den göra sitt. Hjärtat rusade, jag fick svårt att andas och det kändes som jag blev genomsvett. Samtidigt bad hon mig att andas ordentligt och så drog hon igång med att ta ett rejält grepp runt hela magen. Hon tog en hand runt rumpan och en runt huvudet, sen tryckte hon runt honom. Vi hade tur att bebisen var sammasbetsvillig och hjälpte till med att ta en kullerbytta. Eftersom han var det tog hela försöket bara ca 2 minuter eftersom hon aldrig behövde ta något nytt grepp. Läkaren höll kvar honom i den positionen och så blev jag uppfälld igen. Den stunden som hon tryckte på magen var väldigt obehaglig och det gjorde ont längst ner i magen, kändes som något fastande där lite. Tur det gick över så fort! När jag märkte att det började göra ont ville jag bara hålla andan, men jag blundade och tog djupa andetag och sen var det klart. Jag fick ligga kvar uppkopplad efter det för att medicinen skulle gå ur mig och för att övervaka så att bebis inte tog illa upp av att bli vänd. Hjärtat tickade på fint efteråt, så efter ytterliggare en timme fick vi åka hemåt. 

Nu ska han med andra ord ligga med huvudet nedåt istället, och jag hoppas han håller den positionen tills han är redo att komma ut. Läkaren sa att jag borde känna om han vänder tillbaka sig igen, och då ska jag ringa in till förlossningen direkt isåfall :) Kändes overkligt vara tillbaka på det stället igen där Travis föddes för snart tre och ett halvt år sen. Denna gång hade vi inte samma förlossningssal, får väl se om vi får den när det är dags på riktigt :) Hade väldigt trevligt personal och det var verkligen värt att göra ett försök för jag vill helst föda normalt :)

Lilla plutten var jättetrött häromdagen och somnade på soffan efter dagis. Inte likt honom så vi trodde det var sjukdom på gång, men han var pigg igen när han vaknade igårnmorse som tur var.











Kommentarer

Kom ihåg






Trackback