En förmiddag utomhus

God morgon!
 
Imorse bjussade Travis på sovmorgon till halv 10. Man tackar :) Vi gick upp och åt frukost med tända ljus och jag njöt av min lediga tillvaro och av att få äta frukost tillsammans med familjen. Efter frukosten tog vi på oss och gick ut. Vi var ute hela förmiddagen och skottade snö. Kändes som det aldrig tog slut hehe. Det var skönt att vara ute iallafall, det tyckte Travis också som somnade gott när vi gick in. Jag la mig och vilade lite också faktiskt, sen satte jag igång att baka 2 satser grahamsbullar :) Så himla gott är det!
 
Efter det lagade vi lite mat och efter maten drog jag och Michaela till Hultsfred. Körde en timme gym och sen simmande vi 20 minuter och bastade en stund innan vi åkte hem. Så skönt var det. Bara få slappna av i hjärnan för en stund. Var skönt att träna tidigt och komma hem och kunna sätta sig ner och ta det lugnt och äta kvällsmat. Det hinner man aldrig efter innebandyträningen när klockan blir så mycket. Så det var uppskattat. Sitter och tittar på sveriges mästerkock nu och bara har det gött.

Grahamsbullar 20 st
50 g jäst
75 g smör
5 dl mjölk
2 tsk salt
2 msk socker
1 dl sirap
5 dl (300 g) grahamsmjöl
10 dl (600 g) vetemjöl special

Smält smöret, häll i mjölken och värm till den är 37 grader. Smula jästen i en degbunke och lös upp den i lite utav degvätskan. Rör ner salt, socker och sirap innan resten av degvätskan hälls i. Blanda i grahamsmjölet. Arbeta in vetemjölet och knåda degen smidig i 5-10 minuter. Degen ska kännas lite lite kladdig när man börjar knåda den. Eventuellt kan man behöva arbeta in 1/2-1 dl extra vetemjöl, men ta inte för mycket eftersom degen blir smidigare när man knådat den ett tag. Låt degen jäsa under en bakduk i en timme. Dela degen i 20 delar. Rulla bullar och låt dem jäsa 30 min på en plåt. Pensla dem med ägg utrört i lite mjölk. Grädda i 225 grader i ca 10-12 minuter.
 
 
 
 






Kommentarer

tack för resptet jag ska göra dom ....hej

Tjena, jag gillar din blogg!

Jag hoppas jag inte stör, men tänkte bara fråga om du har lust att hjälpa till för jag skulle verkligen behöva det! Har du något intresse av ett Modeforum för modekunniga och modeintresserade personer? Moderator / VIP roller finns för seriösa och engagerade personer så klart. Om du vill ha mer läsare som tycker om mode till din blogg så kan du alltid göra ett seriöst inlägg i forumet. Men om du kanske bara gillar att läsa inlägg och inte vill bli medlem så kan du visa ditt stöd genom att klicka på Facebook like knappen i forumet. Tack snälla för att du tar dig tid att kolla på detta / Tack och kram från Mikael


Kom ihåg






Trackback