Tankar hos en blivande fyraåring

Ikväll när jag sa godnatt i dörren till Travis så frågade han helt plötsligt varför det blinkade i taket. Det som blinkade är brandvarnaren som sitter i Travis rum. Den har suttit där i fyra månader nu, men han har aldrig frågat om den innan. Jag förklarade att brandvarnaren blinkade för att man skulle se att den fungerade, slutade den blinka så måste man sätta i ett nytt batteri sa jag. Han frågade inte mer än så utan han sa jag älskar dig och jag sa det tillbaka, och så stängde jag dörren. Jag gick sen till badrummet, slängde in en tvätt i maskinen och tog av mig eftersom jag skulle hoppa in i duschen. När jag hade gått in i duschen och stängt på vattnet så kom han gråtandes i dörren. Jag frågade honom vad det var? Han fick knappt fram något först för han var så ledsen, och ledsen är inget vår kille är i första taget, då är det verkligen något som är fel. Tillsist fick han fram att han inte trodde att vi skulle hinna rädda honom om det började brinna. Men lilla gubben sa jag det är klart vi räddar dig om det börjar brinna. Nej ni kommer inte hinna det sa han bara och grät ännu mer. Sen sa han att han kommer bli jätterädd om det börjar pipa i brandvarnaren. Jag försökte förklara att det är jättebra att ha sådana i taket som piper om det börjar brinna för då hör vi det och hinner springa ut från huset och så får brandkåren komma och hjälpa oss. Han gick och la sig sen, men kom upp ledsen igen och frågade hur fort vi skulle springa och rädda honom om det pep i taket. Jag sa då att det piper först hos oss i vår brandvarnare och då kommer vi hinna hämta honom innan det börjar pipa i hans också för att han skulle bli lugn. Lilla gubben vad han måste ha legat och funderat i sin säng. Han var verkligen jätteledsen och berättade hur rädd han var för att det skulle börja pipa när han sov. Jag reflekterade aldrig över att det skulle dra igång en hel tankeverkstad hos Travis när jag svarade att det var brandvarnaren som blinkade. Jag tror den kommer börja pipa när batteriet börjar ta slut så vi får väl ta som vana nu att byta det ibland så han slipper bli rädd stackarn. 

För fyra månader sedan installerade vi larm samt brandlarm som är kopplat till larmcentralen. Det känns otroligt skönt att ha den tryggheten. Vi kopplar på larmet när vi lägger oss eller lämnar huset, sen är huset övervakat med kamera som larmcentralen kan gå in och titta i om larm eller brandlarm utlöses. Vi har även rökdetektorerna kopplade till kameran och jag var med när de provkörde larmet och det låter vääääääldigt högt om det utlöses. Nu ska vi byta leverantör av larm för vi har hittat ett som är mycket billigare än det vi har nu, men ändå erbjuder samma sak förutom att vi inte kan lämna in en hemnyckel där. Det känns mer värt att lägga de pengarna på något annat när man ändå får i princip samma sak. Vi överlever utan att lämna in en hemnyckel till väktarna, de får ändå inte gå in om det huset blivit utsatt för inbrott. Det som isåfall skulle varit smidigt är att man kunde ha ringt dem och bett dem gå in och kolla om man till exempel stängde av spisen om man åkt iväg någonstans. Men det kan jag likagärna ringa och be någon annan göra. 
 
 
 






Kommentarer

Kom ihåg






Trackback