Vecka 25

Barnet:

Fostret är ungefär 33 centimeter och väger runt 700 gram. Det kan knyta sina händer och även få tag på sina fötter. Näsborrarna börjar öppna sig. Fostrets känsel utvecklas och det reagerar på beröring, till exempel från en tvilling. Det har en egen rytm i magen när det sover eller är vaket och liknar alltmer ett nyfött barn i kroppens proportioner. Fostret kan känna igen din röst och reagerar mer på mammans röst än andra ljud. Ett korttidsminne har utvecklats. Många foster rör sig mycket medan andra är mer stillsamma

Mamma:

Olika kvinnor har olika magar. På en del börjar det synas först nu medan andra fick mage för länge sen. En del är nästan helt runda medan andra har mer putmage.Från och med nu är det viktigt att känna fosterrörelser varje dag och att du lär känna ditt barns dygnsrytm. Var extra observant om du tycker att barnet rör sig mer sällan än vanligt. Oftast brukar man rätt snart känna barnet röra sig som vanligt men om du fortsätter känna att rörelserna är mindre än vanligt ska du kontakta din barnmorska eller förlossningsavdelningen.

Barnet kan trycka mot din blåsa vilket kan göra att du behöver gå på toaletten oftare än vanligt. Många gravida börjar även få kramp i benen vid den här tiden. Undvik att knipa med tårna eftersom det kan fungera som en utlösande faktor för kramp i benen.

Mina egna tankar:

Ja nu går det inte att undvika magen minsann. Det står rakt ut i alla kläder som går att använda. För ett tag sedan ploppade även naveln ut haha. Ser så kul ut! Det gjorde den aldrig med Travis, men nu ser den ut som en knapp ungefär som står rakt ut. Det syns på kläderna att naveln står rakt ut också. Det där med att gå på toaletten oftare har jag märkt. Speciellt på kvällarna, springer på toa om vartannat tycker jag hehe. Fötterna är ömma, och varje kväll känner man att det pulserar i dom och även i vaderna. Annars mår jag väldigt bra just nu, det har varit väldigt bra för mig att vara ledig och få slappna av i ett par dagar. Känner mig inte lika stressad längre, och nu ser jag fram emot vardagen igen. 

 

 

Bilden till vänster är tagen alldeles nyss, och bilden till höger är när jag var i vecka 25 med Travis. Ser ni vilken skillnad det är på magen? Den är så mycket större nu. Man kan skymta min navel som står ut på vänstra bilden också :) Magen ser så himla runt ut också, visst gör den det? Som en badboll, undra hur stor den ska bli ;)

 

 

 







Kommentarer

Kom ihåg






Trackback