Vecka 29

I måndags gick vi in med stormsteg i vecka 29. Magen växer för fullt, och ja jag undrar hur den ska kunna växa så pass länge till som den ändå ska hehe. Jag har inte hunnit sätta mig ned med datorn på ett par dagar, efter jag kommit hem från jobbet vid 5 har det varit middag och renovering på schemat. Mattias har varit sjuk också så ja det har funnits att göra. Barnrummet är så gott som färdigt för tapetsering  nu. Väggarna ska slipas en gång till och så ska fönstret målas innan tapeterna kommer på i helgen. På fredag kommer även telia och flyttar på vårt telejack som har varit i det rummet. Kände att det inte riktigt passade att ha det i barnrummet, så det får vara värt att betala den 1000-lappen det kostar för att flytta det till ett annat rum.
 
Igår fick jag hem lite inredning som jag hoppas få pyssla med i rummet på söndag :) Hade bland annat beställt hem mattor, gardiner och lampor till barnrummet, sen även en vimpelslinga. På lördag bär det av till ikea för att handla lite mer smått och gott till rummet. Ska bli kul att få inreda rummet och hämta in spjälsängen så man förstår att det snart ligger en liten bebis där inne. På något sätt känns det jättelångt bort, men ändå inte för det är bara lite drygt 11 veckor kvar till bf-datumet. Spännande, spännande :) Nästa projekt blir att bygga en garderob i barnrummet så man sedan kan tvätta upp kläderna och vika in dom i den. Känns så kul att Travis är så engagerad i sin lillebror också fast han ligger i magen. När han satt på toa förrut innan han skulle sova så klappade han mig på magen och sa titta lillebror så tokigt jag sitter på toa nu och så skrattade han haha. Han inkulderar honom i allt :) Han sjunger sånger för honom och myser och pussar på magen. Ska bli så spännande att se hur det fortlöper när vi har lillebror på utsidan också.
 
 

Bebis:
Fostret väger nu runt 1,2 kilo och är ungefär 40 centimeter långt. Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Det är tillräckligt stort för att kunna sparka på mammans revben och även slå mot urinblåsan. En del kan sparka så hårt att mamman blir öm på en viss punkt. Ännu behöver fostret inte vända sig med huvudet nedåt eftersom det fortfarande finns gott om plats att ändra läge. Fostret kan drömma nu.

 

Mamma:
Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra.

Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna.

 

Egna tankar:
Ja jag känner verkligen hur mina organ trängs undan i magen, det känns som det är jättetrångt där inne. Nu sparkas det för fullt i magen, och jag tycker att bebis är vaken för det mesta om dagarna nu. Jag har även känt av lite förvärkar och dom kommer när jag ansträngt mig eller burit något. Som i söndags efter att jag hade åkt skridskor med Travis så däckade jag i soffan med vetekudden. Så jag åker nog inge mer skridskor nu faktiskt.

 

 

 






Kommentarer

Kom ihåg






Trackback