Det här med förskolan

Hej på er!
 
Idag är det tisdag och Travis har varit på förskolan. Som vanligt hann han inte vinka hejdå till mig för han skulle spela hockey med kompisarna direkt. Igår var jag väldigt ledsen över det här med förskolan. Just nu känns det som Travis blir straffad för att han fått en lillebror eftersom han bara får vara 15 timmar i veckan. En del kan tycka att det räcker, men inte för Travis. Han blir utanför när han inte är med i den dagliga verksamheten, han är liksom fyra år och snart är vi inne på femte året. Han behöver sina kompisar och aktiviteterna på förskolan helt enkelt. Det är inget jag säger för att jag inte vill ha honom hemma, men det går inte att jämföra mig med hans kompisar för det blir på ett helt annat sätt. Han undrar och frågar ofta varför han inte får vara där mer och jag får kämpa varenda dag för att han ska följa med hem för jag stör honom mitt i leken jämt. Jag leker gärna med honom men när vi är ensamma hemma går Colins behov före hans. Han ska byta blöja, han ska ha mat, han ska sövas, han är gnällig och vill vara i famnen osv. Hade Travis varit 2 år hade 15 timmar räckt, för även om han inte hade haft samma behov av förskolan om han varit så liten hade jag haft honom där ändå. Dels för att jag faktiskt hade velat vara ensam med lillebror och dels för att jag bara tror det är nyttigt att vara med andra barn. Man är absolut inte sämre än någon för att man lämnar sina barn på förskolan. Läser så mycket skitartiklar på Facebook om det. Klart jag gärna vill vara med mina barn, men inte dygnet runt varenda dag. Mina barn har inte och kommer aldrig behöva vara långa dagar på förskolan. När jag pluggade hemma var Travis oftast 5 timmar varje dag och ibland hade jag honom hemma med mig någon dag i veckan.
 
När både Mattias och jag börjar jobba i september kommer jag bara att jobba 80 % för att kunna vara mer med barnen medans de fortfarande är små. Mattias jobbar bara till klockan 2 om dagarna och det är ju till en väldig fördel för då kommer de aldrig behöva vara på förskolan länge. Det handlar inte om att jag inte vill ha Travis hemma med mig 2 dagar i veckan, jag vill vara med mina barn och jag vill inte att de ska behöva vara långa dagar på förskolan, men just nu känner jag och märker på Travis att han har ett större behov av förskolan än de 15 timmarna som erbjuds när man är föräldrarledig. En vanlig fråga som ställs här hemma är "vad tror du kompisarna gör idag när jag inte är där mamma"? Många kommuner erbjuder fler timmar än så och jag tycker absolut att man ska bli erbjuden 25 timmar så att barnen får vara där varje dag. Sen kan man välja om man vill ha barnet där mindre, men jag tycker verkligen 25 timmar är vettigt för en 4åring. Colin börjar ju bli större så hans behov är inte desamma som de var i somras när han var mindre och det gör ju att dagarna hemma med båda barnen blir enklare. Man hinner ge Travis mer uppmärksamhet, leka med honom och spela spel osv, men som sagt det går ändå inte att jämföra mamma och lillebror med sina kompisar. Travis är till och med så stor att han ska ha med sig en väska med gympakläder packade en gång i veckan. Jag tycker verkligen att han är i en sådan ålder där han blir utanför av att inte få vara med i verksamheten dagligen. Förra året var han 3 år och kunde varenda julsång som finns, i år har han bara sjungit på två stycken och då kan han dom inte riktigt utantill heller vilket han kunde för ett år sedan. 
 
 
 
Bakar för att fördriva tiden hemma tillsammans :)
 








Kommentarer

Kom ihåg






Trackback