Vecka 37

Bebis:
Nu väger fostret ungefär 3 kilo och är cirka 48 centimeter långt, men det skiljer sig mycket mellan olika barn. Fostret tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten. Ändå är lungorna de sista organen som mognar.

 

 

Mamma:
Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt. Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Om du väntar tvillingar kan det vara dags att föda nu. Vecka 36 till 37 är genomsnittslängden för en tvillinggraviditet.

Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu och då brukar barnmorskan säga att det har blivit fixerat. Det betyder att barnet har sjunkit ner så långt att huvudet inte går att rucka på utifrån Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat. Den allra sista tiden kan gravida kvinnor få svårt att sova. Kanske kan man se det som en förberedelse inför alla vakna nätter som väntar tillsammans med bebisen.

 

Egna tankar:
I måndags gick vi in i vecka 37. Det känns overkligt! Jag har legat sjuk nu ett par dagar, jag var första dagen på jobbet idag för denna vecka. Det var inte riktigt så jag hade tänkt att avsluta min arbetstid, men det är inget man kan styra över. Jag tänkte bara hoppas inte bebis kommer nu, för jag vill vara frisk och ha ork inför en förlossning. Nu är jag lite piggare, men det där med sömn är inte lätt. Jag sover så himla dåligt, ingen ställning är bekväm. Men det är bara att hänga i för nu är det inte långt kvar. Det kan i princip bli när som helst, vem vet :) Gör mig inget om jag inte går tiden ut denna gång hehe. Bebis är mer än välkommen efter påsk. Magen ser annorlunda ut nu tycker jag sen vändningen, och de där hemska bristningarna börjar komma. Inget att göra åt, men nu behöver det helst inte bli fler. Bb-väskan står packad och redo för att åka och allt är iordning. Det som återstår är bara att bädda bebis säng, vilket jag får göra i helgen. Ja det är väl bara försöka att njuta av magen de sista veckorna, och fundera ut en namn. Det är riktigt svårt, har inte lagt ner energi på det men nu börjar det verkligen bli dags. Tycker det är lite svårare denna gång eftersom det måste passa ihop med Travis också :)

 

 

 

 






Kommentarer

Kom ihåg






Trackback