V.19

Idag går vi in i en ny vecka, närmare bestämt v.19. Så sjukt att snart halva graviditeten redan har gått. Tiden har bara sprungit iväg, och nu är det ungefär fem månader kvar tills bebis är beräknad. Jag har tänkt väldigt mycket kring förslossningen redan, det känns annorlunda nu när man vet vad som väntar en. Jag är nyfiken på om jag kommer behöva gå över tiden denna gång också. Travis var beräknad till den 27e oktober, men kom den 31e oktober. Lillebror är beräknad till den 26e april, så vi får se om han behagar att titta ut i april månad, eller om jag hinner gå in i maj. Den här gången tror jag inte att det stör mig lika mycket att gå över tiden som sist. De sista dagarna som gravid var rena pesten då när man längtade så mycket efter sin lilla bebis. Denna gång tror jag också att förlossningen kommer gå väldigt fort. Sist tog det 7-8 timmar från det att vattnet gick och värkarna etablerade tills Travis var ute. Denna gång får man nog åka in lite tidigare. Är så kul att ligga och tänka och spekulera på sådant tycker jag :)
 
 
Såhär säger 1177 om v.19:
 
Barnet
Fostret är nu ungefär 22 centimeter långt, väger runt 280 gram och kan knäppa sina händer. Fosterfettet är tjockt och täcker hela fostret. Huden över hela kroppen har även fått små tunna hårstrån, som kommer att falla av innan fostret är fullgånget. Hårstråna har också till uppgift att skydda den känsliga huden Bakom anlagen för mjölktänderna finns nu även anlagen för de permanenta tänderna som barnet ska få senare i barndomen.

Mamma
Nu kan du känna livmodern under naveln, den är ungefär lika stor som huvudet på ett nyfött barn. De flesta känner att fostret rör sig vilket brukar kännas extra bra om du tidigare har haft svårt att tro att det verkligen finns ett barn där inne. Du ökar med ungefär ett halvt kilo i veckan, men det är olika från kvinna till kvinna. Magen börjar märkas tydligt nu. Kom ihåg att äta rätt och röra på dig. Promenader är jättebra motion.

Som blivande förälder är det lätt att mentalt ställa in sig på det datum för förlossningen som man får i samband med ultraljudet. Men kom ihåg att datumet är ungefärligt och att det kan dröja två veckor efter beräknad tid innan barnet kommer. När man fått ett beräknat förlossningsdatum kan man också ansöka hos Försäkringskassan om graviditetspenning, som kan tas ut från vecka 32. Ersättningen är till för friska kvinnor som har arbeten som är fysiskt tunga eller innebär andra risker, och därför inte kan arbeta hela graviditeten.

 

 






Kommentarer

Kom ihåg






Trackback