Vecka 21

Idag går vi in i vecka 21, och mer än halva tiden har redan gått. Herregud vad snabbt det går, hinner inte med. Såhär står det på 11 77 om vecka 21:
 
Barnet
Nu har alla organ bildats men det kommer att ta många veckor innan de mognat och börjar fungera. Fostret har blivit ungefär 26 centimeter långt och ökat i vikt till omkring 400 gram. Det kan höra och reagerar på både ljud och ljus.Livet i livmodern är inte ansträngande, fostret lever i ett viktlöst tillstånd och behöver inte göra av med mycket energi. Det är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför mammans mage.
 
Mamma
Nu upplever många att en behaglig tid börjar. Magen syns väl, men är inte alltför stor. Illamåendet och tröttheten har ofta gått över, men vissa fortsätter att må illa. Har du oroat dig för missfall så har troligtvis den oron minskat markant vid det här laget. Humöret brukar vara mer stabilt och diverse småkrämpor du kan drabbas av i slutet av graviditeten kanske inte har börjat än.
 
Din viktökning ligger troligtvis någonstans mellan fyra och sju kilo men viktuppgången är individuell. Om du äter näringsrikt behöver du inte oroa dig för några extra kilo. En del kvinnor blir mer inåtvända och intresset för omvärlden minskar. Detta beror på att barnet i magen nu upplevs alltmer som en individ och dina tankar, fantasier och önskingar allt oftare rör sig kring barnet. 
 
Mående
Jag har redan gått upp fem kilo upptäckte jag precis, här springer det iväg haha. Jag mår än så länge ganska bra förutom att jag är trött hela tiden. Tröttheten är väldigt jobbig när man ska upp så tidigt om mornarna och orka med hela dagarna. Jag tror att jag behöver extra järntillskott, men hur vet man? Jag ska inte till barnmorksan förrens i mitten januari, och det är ett par veckor kvar. En anledning till tröttheten är delvis att Travis fått för sig att vara uppe och springa om nätterna och sen är min rygg inte bra. Jag måste verkligen träna mer! Jag vaknar flera gånger varje natt och måste byta ställning för det gör så ont. Ikväll fick jag en gravidkudde som ska med mig i sängen ikväll, och jag hoppas det avlastar ryggen lite. Ikväll passade jag på att träna lite igen, men har svårt att komma åt ryggen. Får googla på lite mer ryggövningar som man kan göra hemma :)
 
 
 
 
 
 






Kommentarer

Kom ihåg






Trackback