Nappar

Ja som rubriken lyder tänkte jag diskutera nappar. Har läst massa diskussioner om det ikväll. Vad anser ni om dom? Jag var väldigt skeptisk till att ge Travis nappen överhuvudtaget i början. På bb hade han den inte, men när amningen kommit igång hemma så fick han den ibland. I början brydde han sig inte så mycket om den, men under en period när han var runt 5-6 månader så vaknade han av att han tappat nappen heeeeela tiden, och det var riktigt jobbigt. Vet att många låter barnet använda tummen istället, men jag tycker nog att nappen faktiskt är bättre isåfall. Medans de är så små har de deras sugbehov och jag kan tänka mig att nappen fungerar som en avlastning mellan matningen för många. Det behövdes aldrig för mig. Travis åt tills han var nöjd sen släppte han. Många ligger ju kvar och "myser" vid bröstet, men Travis var aldrig sån. Det var nog därför de gick så bra att sluta med amningen också.
 
Men tillbaka till nappen. När han var mindre hade han den när han skulle sova, åkte bil eller var ledsen väldigt länge. Bara för att han började gråta kom vi inte springades med någon napp och körde in i munnen direkt som jag sett många göra. Ville inte att nappen skulle vara någon självklar tröst utan oftast räckte det med att vara i famnen. Detta tror jag verkligen vi kommer ha nytta av när han väl ska sluta med nappen. Jag har varit jättehård med att Travis inte ska ha nappen i munnen "bara för att". Dels hämmar det tänderna, det kan underutveckla språket och det kan leda till diverse sjukdomar med tänder osv. Och det allra värsta är att jag inte tycker det ser bra ut på äldre barn. Förstår självklart att mindre barn har det, men efter året har de verkligen inget sugbehov längre utan nappen blir mer som en vana eller en rutin. Travis får bara ha nappen när han ska sova nu och det vet han såå väl. Han ger oss alltid nappen när han vaknat, och hittar han en napp mitt på dagen så vet han att mamma eller pappa ska ha den. Ibland brukar han stoppa den i munnen och då frågar man honom "Travis ska du ha nappen nu?", "Kan mamma få den?" Då kommer han och ger den till mig direkt. Han har så medveten om det även att han inte är så gammal än. Han ser nappen som en trygghet när han ska sova fortfarande och han kommer få ha den tills han är mogen för att ta bort den. Men kan inte förstå att barn som är typ 4 år fortfarande har napp, verkligen inte bra för tänderna. Den ska bort långt innan det i detta hus iallafall!
 
 
Sen finns det ju såklart undantag, när man är magsjuk och jätteynklig till exempel :)
 






Kommentarer

Emil den äldsta av mina barn hade napp ända till han var fyra. Ser inget fel alls att d har den så länge. Dagens nappar år utformade på ett bättre sätt än de var förr.
Det jag märkte på Emil var att han fick lite rundad framtänder. Men så fort han slutade vart de normalt väldigt fort. Så jag tycker att vill de ha låt dom ha. Och ta bort runt 3-4 år.

Svar: Alla gör ju självklart som de vill, och tycker som de vill. Jag tycker bara inte de ser bra ut med äldre barn som till exempel sitter med nappen och leker osv, alltså har den i munnen hela tiden. När man ska sova är det lite annorlunda. Det är nog svårt att säga en ålder då man ska ta bort den med. Men som sagt de har absolut inget direkt behov av den så :)
Nathalie Larsson

» Julia

Nappen bör tas bort efter ett år (när sugbehovet är borta), speciellt då det påverkar tänderna väldigt mycket. Även att de i nuläget är utformade bättre osv. Så är de inte tillräckligt bra! Ju mer man kan vara utan napp/tummen desto bättre är det, iaf ur tändernas synvinkel. Rekommendationerna är att barnet ska försöka vara utan nappen dagtid, och att man sedan försöker avvänja den även nattetid.

Svar: Ja ett år kan jag tycka är lite väl tidigt för då förstår de ju inte varför de helt plötsligt inte får ha nappen. Men dagtid som sagt tycker jag inga barn ska behöva gå runt med en napp i munnen, det har jag svårt att förså :)
Nathalie Larsson

När vi var hos tandläkaren sa hon att tänderna inte påverkas så länge de bara är mjölktänder.
Men ja förstår din tanke. Nappar är ju en trygghet som skall finnas när de behoven finns.
Finns ju inget värre än att se barn med napp i munnen 24/7.

Svar: Jo de kan påverkas även om det är mjölktänder faktiskt! De kan bli utåtstående, och det brukar växa bort när de riktiga tänderna kommer, men inte alltid eftersom de kan påverka tandkött osv, även med sjukdomar! Ja eller hur, tycker inte det ser bra ut. Men förstår såklart att det är olika hos alla barn också!
Nathalie Larsson

Julia: som tänderna är idag så finns d inte ett fel på grabben o han blir 11. Tandläkaren oxå sa att de inte var någon fara. De skadar inte dom permanenta. Heller att de har nappen i ett par år än en tumme som du inte bara kan ta bort. Den om nått ger stor skada eftersom den inte är utformad på korrekt sätt som vad dagens nappar ä. Men visst de ska ju ha nappen vie sova ller tröst. Inte bara för att!

Hej! Såg att du tävlat om en kryssning i en blogg och tänkte bara tipsa att du kan tävla hos mig också för ytterligare en chans att vinna! Så var gärna med om du inte redan kommenterat min tävling! :)
http://adaras.se/2013/february/vinn-ett-lyxigt-kryssningspaket-for-tva.html#comment
Kram!


Kom ihåg






Trackback