Shortcut

Aoo ni forsätter ju med att läsa min blogg, så då får väl jag fortsätta med att skriva!

Ikväll tänkte jag skriva lite om valet som är nu i september. Jag är inte så insatt, men försöker bli. Jag gillar politik, och har alltid gjort. Politik var det roligaste på samhällen. En stor del till att jag tänkte läsa samhäll nu på högskolan, men så blev det engelska istället eftersom samhäll är 2 år läsande iställer för 1,5.
Just nu sitter jag och kollar på tv 4 som visar valdebatt med alliansen. Alliansen är alltså dom som leder Sverige just nu. Är alltid lika kul att kolla på dessa debatter, när politikerna kringlar runt svaret, blir upprörda, slänger iväg små hintar av hat mot varandra, höjer rösten jaa you name it. Det är underhållning haha!
Jag har inte bestämt mig för vad jag ska rösta på i riksdagsvalet ännu, men däremot har jag bestämt mig för att rösta på kristdemokraterna i kommunvalet. De tycker bland annat att vi ska bygga en nytt vårdhem i hultsfred, maka och make ska få bo ihop utan att prövas, järnvägar ska rustas upp, tågkommunikationer ska bli bättre, hållplats i målilla, de vill ha vårdnadsbidrag, höjd lägsta ersättning för föräldrarpenning, omställningspeng inom arbetsförmedlingen och avskaffa fastighetsskatt för studentbostäder. Där är några bra saker så det gillar vi!Däremot håller jag inte med Kristdemokraterna över det stora hela, betyg redan i årskurs 6, skolk och uppträdande ska skrivas in i de skriftliga omdömet, 10 nya kärnkraftreaktorer får byggas upp, ingen högskolebehörighet på alla gymnasielinjer och att öka militärt deltagande internationellt.

Men det går ju inte hålla med alla partier om allt. Så jag har inte riktigt bestämt vilken sida jag står för än. Om blått forstätter leda Sverige känns det som att det tillslut kommer sluta som i USA, där de fattiga förblir fattiga, och de rikare blir rikare. Man får inte vara sjuk utan massa utredningar och bla bla. Meen 60 % av människor som gått på sjukpenning som skickats ut i arbetslivet har stannat kvar där. Sånna som trodde de skulle komma undan med att bara vara hemma. Håller med alliansen om att utredningar och kontakten mellan individen och försäkringskassan måste vara bättre.
Om man tänker åt de röda hållet istället, känns som en lite mer human politik. De vill inte ha någon privatvård, där man får betala massa pengar utöver försäkringen för att få den bästa möjligheten till vård. De vill höja studiemedlet för oss på högskolan, medans de vill ha höjda skatter. Jaa detta tåls att tänka på!
















/Take care Nathalie






Kommentarer

Kom ihåg






Trackback