Colin

Colin är den mest envisa lilla bebis jag någonsin träffat. Man bara tror ju att små bebisar ska ta napp och flaska. Inga konstigheter liksom, men inte Colin inte. Igår var jag på min första innebandyträning för säsongen. Skitskoj och jättejobbigt. Jag skulle vara borta ca två och en halv timme. Jag behöver verkligen få vara för mig själv i några timmar, men det enda jag tänkte på var att jag hoppades på att han inte skulle vakna. Han vaknade ca 5 minuter innan jag kom hem och var hungrig, det går alltså inte ens vara utanför huset i mer än två timmar. Bara den känslan gör att jag känner mig så låst. Med Travis ville jag verkligen amma så länge det gick, men vid sex månader försvann mjölken och då fick han mat/gröt och ersättning istället. Nu känner jag inte alls samma press av att amma, tvärtom så vill jag bara sluta, helst förra månaden. Men ungen tar verkligen inte flaskan. Han fattar inte att det är mat, han leker lite med sugnappen och får in lite ersättning i munnen som han spottar ut. Det vore det bästa för alla, jag får vara för mig själv, jag kan för en gångs skull göra något med min andra son som saknar sin mamma för det blir inte på samma sätt när vi aldrig kan åka iväg ensamma.  Detta känns så jävla jobbigt och nu har jag tragglat med den där jäkla flaskan i mer än tre veckors tid och det hjälper inte. Han gallskriker om han är hungrig tills man ger honom bröstet. Jag klarar liksom inte av att lyssna på det, en del säger han äter från flaskan när han är tillräckligt hungrig, men ja hur länge ska man vänta? Jag klarar inte av att se honom skrika. Saken är också att jag inte har tillräckligt med mat till honom, han behöver mer, alltså tillägg men han äter inte ersättning så vad ska man göra. Vikten på bhv visade att man behöver mer sist. Frustrerande? Jaaa...
 
Ännu mer frustrerande är sömnen. Han sover aldrig (troligtvis för att han inte är mätt) och jag får aldrig sova. Inatt kom jag i säng halv tolv, låg vaken till halv ett för jag var uppe i varv efter träningen. Då vaknade Colin och så var karusellen igång. Mat varje timme till kl. var 5.15 och Mattias klocka ringde. Då hade jag fortfarande inte somnat utan hade ägnat hela natten till att flytta sida fram och tillbaka i sängen och försöka lägga mig tillrätta. När Mattias gått upp fick jag somna en timme och så ytterligare en halvtimme innan Travis vaknade. Mitt huvud idag är inte att leka med. Detta är ohållbart, att få sova en och en halv timme på en hel natt liksom. Förstår inte varför han aldrig sover. 
 
Såhär ser Colins dagsrutiner ut just nu (på ett ungefär)
 
8.30 Vi går upp och han äter en halv portion gröt
 
10.30 Bröstmjölk
 
11.00 Sover ca 40-50 minuter 
 
12.30 Bröstmjölk och smakportion
 
14.00 Sover ca 40-50 minuter
 
15.00 Bröstmjölk 
 
17.00 Bröstmjölk och smakportion
 
19.00 En halv portion gröt och bröstmjölk 
 
20.00 Då somnar han för natten
 
Och ja natten behöver vi inte prata om för den är en enda dimma. Har man tur så sover han till 22-22.30 någon gång, men sen är han vaken minst varannan timme och tuttar lite och sen somnar han ifrån maten. De senaste nätterna har det varit varje timme under nätterna. Dels lär han inte vara mätt troligtvis och sen är det väl själva tuttbehovet eftersom han vägrar ta en napp. Som ni ser sover han knappt på dagen heller. Har han tagit två korta sovstunder brukar han powernapa en tredje under kvällen, annars sover han bara två gånger under dagen. Tycker det är väldigt lite för en 4månaders bebis. Ja frustrerande är det minst sagt, vad ska man göra liksom. Tips på allt mottages! Travis har verkligen varit världens enklaste bebis och barn. En period vaknade han och ville ha sin napp typ 5-6 gånger varje natt men det är inget mot detta, vara en levande napp liksom. Vet inte hur man ska bryta det. Inatt ska vi testa att lura honom med ersättning, men säkerligen förgäves.
 
 
Du gör mig gråhårig lilla älskling!
 








Kommentarer

Hör med personalen på babyproffsen om de kan hjälpa dig finna en napp som påminner om bröstet. När vi köpte napp där så pratade de på om vi ville testa en sån napp. Det kanske skulle kunna funka. Sen om det bara är själva tuttandet så kan ett lillfinger fungera, barnmorskan sa till oss att den påminner mer om bröstet än en vanlig napp.

Svar: Tack för din kommentar :) Har missat att skriva att han tar flaskan nu när det är vatten i, det är just själva ersättningen han vägrar. Lillfingret ska jag prova inatt :)
Nathalie Larsson


Kom ihåg






Trackback