Kalasdags

I helgen har det blivit lite kalasande för mig. Det bjöds på smörgåstårta och kolapaj med chokladtäcke. Hur gott som helst vill jag lova. Hemmagjord smörgåstårta kan vara bland det godaste som finns. Mamma slänger alltid ihop botten åt mig och så garnerar jag :) Receptet på kolapajen hittade jag på Jennys matblogg. Följer ni den? Hon lägger upp så himla smarriga recept på efterrätter tycker jag. Jag älskar kolapaj och den här var hur enkelt som helst att slänga ihop.
 
 
 
Kolapaj med chokladtäcke ( Räcker till 10-12 bitar)
 
1 paket digestivekex
150 gram smält smör
1 burk karamellisared mjölk
400 gram marabou mjökchoklad
1 1/2 dl vispgrädde
flingsalt
 
Lägg digestivekexen i en påse och banka sönder till smulor. Smält 150 g smör och blanda digestive och smör i en bunke. Tryck ut detta i en pajform och låt stå i frysen ca 20 minuter. Tag ut den och bred på den karamelliserade mjöken och ställ kallt igen. Under tiden mäter du upp grädden i en kastrull och låter den sjuda upp. När den sjudit upp tar du av kastrullen från plattan och lägger i bitar av choklad i grädden och låter det smälta ihop samtidigt som du rör runt ordentligt. Bred ut det här på pajen och strö över lite flingsalt. Ställ sedan i kylen och låt stelna en stund. Voila! :) Flingsaltet är verkligen pricken över i:et på denna paj. Servera den sen med vispad grädde. Mumma :) Min syster gjorde en annan snabbvariant, hon gjorde samma botten men istället för chokladtäcket så skivade hon bananer och la på kolasåsen och sen vispade grädde och toppade med. Himla smidigt!
 
 
 
 
 
 
 
 
 






Kommentarer

Kom ihåg






Trackback