Vecka 35

 

Bebis:
Fostret väger ungefär 2,4 kilo. Det har blivit knappt 47 centimeter långt och har oftast lagt sig med huvudet nedåt. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen.

Fostret har lagt på sig mer fett. Huden är tjockare, mindre genomskinlig och börjar räta ut sig. Det ulliga hår som tidigare funnits på kroppen är borta, och huden är täckt av rikligt med skyddande fosterfett. Om barnet skulle födas nu kan det vara så insmort att huden är vit och kletig av allt fett.

 

Mamma:
Nu börjar det bli mer verkligt, snart kan barnet komma! Livmodern har vuxit sig så hög att den når upp under revbensbågen. Hos en del kvinnor kan det ge smärta över revbenen. Avlasta genom att sträcka på dig ofta.

Du kan ha ökat mellan cirka 11 och 13 kilo. Så här långt in i graviditeten brukar ledbanden och musklerna i korsryggen mjukas upp vilket kan göra att du får ont i ryggen. Om värken är besvärande kan du prata med din barnmorska. Många känner sig lättirriterade nu. Bebisen trycker på överallt. Det är svårt att andas, sitta, stå och sova. Nu står magen som högst, för att snart sjunka ner lite. Då blir det lite lättare att andas igen. Prata mycket med din partner så att han eller hon förstår vad du går igenom.

 

 

Egna tankar:
Hörni bättre sent än aldrig med info angående vecka 35. Har äntligen fått fram kamerasladden nu när röran börjar styras upp litegrann. I måndags gick vi ju redan in i vecka 36. Det närmar sig förlossning med stormsteg. Jag har börjat fundera lite på bb-väskan. Jag minns knappt vad jag packade sist med Travis, men hade med väldigt mycket onödigt så ska försöka ha med en bantad version. Kommer forhoppningsvis inte ligga kvar så länge, utan som sist ungefär då Travis kom på måndagsmorgonen och vi åkte hem på onsdagförmiddag. Det var precis lagom! Jag tänker iaf att jag ska packa ner (till mig själv) sköna kläder och underkläder, toalettsaker, amningsinlägg, tofflor, mvcjournal, surfplatta, kamera, lypsyl och någon form av energi. Till bebis har jag lagt ner tre ombyten, två pyjamaser, blöjor, napp, nagelfil, overall, mössa, filt och babynestet. Är det något jag glömt?

 

För övrigt har jag mått lite sådär på senaste tiden. Det är mest renoveringskaoset som har tärt på mitt humör och min ork. Sover inte tillräckligt och är väldigt slö och yr. Har också funderat väldigt mycket över bebis position i magen, tyvärr känns det som han fortfarande ligger åt fel håll. Har inte märkt av att magen känns annorlunda, och jag tycker mig känns huvud kring naveln. Domen får vi imorgon då vi ska på besök hos barnmorskan. Mattias ska också följa med imorgon så får vi ta det därifrån sen. Håll tummarna för att han lagt sig rätt :) Jag sover väldigt dåligt pga av att det är svårt att hitta ett skönt sovsätt, ryggen och axlarna värker och ja det börjar bli allmänt tungt. Jag har gått upp 13 kilo nu, så jag hoppas det inte drar iväg mycket mer för varken ryggen eller mina stackars fötter och vader orkar med det. De ser ut som två stubbar haha, fyllda med vätska. 

 

 

 






Kommentarer

Kom ihåg






Trackback