Vecka 27

Bättre sent än aldrig hörni, här kommer en update om vecka 27 i graviditeten som antrades i måndags, redan v.28 imorgon med andra ord :) Det närmar sig med stormsteg. Det är hög tid att fixa iordning lillebrors rum nu och börja fixa med allt det praktiska :)
 
Barnet:

Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu mellan naveln och revbensbågen.Fostret väger knappt ett kilo, och kan vara omkring 37 centimeter långt. Vissa barn kommer att födas med mycket och långt hår, medan andra inte har något hår alls när de föds. Det finns ännu gott om plats för fostret att röra sig på. Många foster är mer vakna på kvällen, då man kan märka att det sparkar mer i magen. När fostret rör sig tränar det upp sin fysik för att bli starkare i kroppen.

De flesta barn skulle överleva nu om de skulle födas för tidigt. Tarmarna har mognat och skulle klara av att ta emot modersmjölk. Men fortfarande är barnet skört och skulle behöva mycket vård för att kunna överleva utanför livmodern. Varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad för barnets mognad. Lungorna har utvecklats mycket, men lungblåsorna behöver ännu mer tid för att utvecklas fullt ut.

Mamma:

Nu kanske du känner en liten fot som trycker mot magen. Ibland tar fostret spjärn och prövar sina krafter. Du kan känna hur det "svarar" när du försiktigt trycker tillbaka. Du kan också börja känna dig tung och få bristningar, så kallade strior på mage och lår.

Det är vanligt att gravida drabbas av klåda. Det kan vara hormonerna som påverkar huden eller kanske har du druckit för lite vatten. I allvarliga fall kan klådan bero på förhöjda levervärden orsakade av graviditeten. Berätta för barnmorskan om din klåda så att du kan få hjälp med eventuell behandling.

Egna tankar:

Jag har nu gått upp nästan 9 kilo, kommer med andra ord gå upp mycket mer denna graviditet än med Travis. Då slutade viktuppgången på 12 kilo, helt överkomligt. Denna gång springer det iväg mycket mer, men så länge jag mår bra ignorerar jag det. Magen växer för fullt och den senaste veckan har det "kliat" i huden, känns i vissa fall som om jag ska spricka haha. Smörjer in mig varje kväll, men får nog börja smörja mig om mornarna också. Mina fötter och vader värker om kvällarna och jag vaknar ibland av att jag får kramp i vaderna. Mindre skönt det vill jag lova! Annars flyter allt på, just i detta tillfälle har tröttheten kommit tillbaka lite. I helgen har jag varit väldigt trött. Långa dagar på jobbet och mycket att göra här hemma antar jag det är som mynnar ut i trötthet. Men sportlovet närmar sig med stormsteg, fast då blir det tyvärr ingen vila. Då ska jag fixa till min uppsats så den kommer in för bedömning igen. Vill gärna ha det gjort innan lillebror tittar ut :) Vila får jag väl göra sista veckan innan han kommer, om han nu inte kommer för tidigt antar jag hehe. Finns ingen tid för sådant just nu, allt kommer gå i ett ända fram till april =)

 

 

 






Kommentarer

Kom ihåg






Trackback