Sova i egen säng

Jag har alltid sagt att Travis aldrig ska sova i vår säng, och det höll länge. Han ville inte sova i vår säng för han trivdes bäst ensam i sin säng. Men sen kommer de här perioderna ni vet där allt ändras. I våras började han komma in till oss vid femtiden på morgonen och så somnade vi om. Det kändes helt okej, men så blev klockan fem istället klockan tre som blev till ett. I somras blev det dock bättre under en perioden, sen kom semestern. Då var vi i Värmland, i Spanien och så Göteborg. Då sov han mellan oss i en månads tid och han vande sig vid det. Efter semestern fortsatte han att komma in till oss om nätterna och ibland hann vi inte ens somna innan han kom. Tillsist tröttande jag på att aldrig få sova utan att behöva trängas och ligga och svettas. Då bestämde vi att vi drog in en madrass på golvet som han fick lägga sig på när han kom. Det funkade jättebra ett par veckor och alla fick sova gott. Efter ett tag började han istället att försöka krypa upp till oss i sängen och nu de senaste veckorna försökte han krypa upp mellan oss en gång i timmen. Det är liksom inte optimalt att vakna så ofta, gå upp halv sex och orka med en hel dag. 

Jag bestämde i tisdags att nu inleder vi operation få Travis att sova i sin egen säng. Sömn är väldigt viktigt och det var verkligen ohållbart. Mattias störs inte lika mycket som jag eftersom han sover så pass djupt och vaknar i princip aldrig. Vi bestämde iaf att vi skulle ta varannan natt och gå tillbaka med honom och stoppa om honom i hans säng när han kom in till oss på natten. De fem senaste nätterna har i princip sett likadana ut. Tre av dom kom han in vid femtiden och två av dom har han kommit vid tvåtiden. Första natten blev det lite omtumlande för honom, men han var ändå med på noterna utan gråt. Vi hade nämligen förberett honom hela kvällen genom att plocka bort madrassen från vårt rum, vi pratade om att han skulle sova i sin säng och sen fick han sätta upp självlysande stjärnor på väggen bredvid hans säng. För varje natt har det gått bättre och bättre, och inatt visste han att det bara var att vända i dörren och gå tillbaka till sitt rum. Vi går på toa med honom, stoppar om honom i sängen säger godnatt och går ut och stänger bara. De första nätterna var det protest om att vi stängde dörren, men nu har han köpt det. Den kan inte stå öppen för då vaknar han såfort Mattias går upp till jobbet. Han har somnat om i sängen varje natt när vi gått tillbaka med honom och sovit ända tills jag väckt honom när det varit dags att gå till dagis. Både igår och idag sov han till klockan åtta i sängen, så vi är såklart väldigt glada och stolta över honom. Jag hoppas och ber för att det kommer fortsätta såhär och till och med att han slutar väcka oss den där gången på natten, att han lär sig somna om själv på sitt rum. Det vore drömmen! Men en sak i taget, nu håller vi tummarna för att Travis fortsätter vara såhär duktig :)

Fick den här bilden snapad igår när jag pluggade och Travis var med mormor och moster och handlade i Vimmerby, och lekte på leklandet hahahha. 









Kommentarer

Aldrig tänkt på att han kanske känner sig TRYGG när han får vara med sina föräldrar? Hans sömn blir absolut mer störd av att hålla på som ni gör. Konstigt att folk håller på med massa metoder o sånt för att få barn att sova som föräldrarna mår bäst av.

Svar: Förmodligen? Är det du eller jag som känner mitt barn bäst? Håller inte på med någon metod överhuvudtaget. Mår inte barnet också bra av att sova? Det är inte bara mig det handlar om vettu. Hur tror du Travis humör har varit av att vakna 4-5 gånger under nätterna? Blir hans sömn mer störd av att vi går tillbaka med honom till hans säng en gång varje natt och han somnar om direkt än att han vaknar 4-5 gånger? Tror knappast det, tänk själv! Just nu är det inget problem längre. Han sover SJÄLV i sin säng 7-7 varje natt. Sug på den! Jag vet nog vad som passar min lilla kille bäst.
Nathalie Larsson


Kom ihåg






Trackback