Träning

Sen jag slutade med innebandyn i våras har jag varit superdålig på att träna. Under slutet av våren skrev jag på mitt examensarbete dygnet runt, sen började jobbet och när vi sedan hade semester tillsammans så var vi på resande fot i nästan fyra veckor. Då blev det med andra ord inte mycket tid kvar till träning. Jag var bestämd med att köra igång nu i början av hösten, men jag fick väldigt mycket att göra i skolan till en början samt jobbade mycket. Då började även graviditeten göra sitt och med illamående och trötthet hade jag varken ork eller lust till någon träning. I och med blödningen och allt så har jag inte velat tränat efter det heller. Nu när allt är okej och tröttheten börjar tyglas lite så kände jag att nä nu finns det inga ursäkter längre. Jag ångrar att jag inte fortsatte med gym när jag var uppe i det, men ibland måste man välja, kan inte hålla på med allt samtidigt. Då hade min kropp varit i mycket bättre skick än vad den är nu, men nu det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen som råder. Jag har faktiskt hela fem månader på mig att träna upp kroppen lite igen. Nu har jag också kunnat flytta upp mitt hemmagym till övervåningen och har utrymme till att träna ordentligt. Man måste kunna breda ut sig och känna att man har space när man tränar tycker jag. 

Igår körde jag mitt första träningspass och jag började lite lugnt. Körde på crosstrainern en stund till uppvärmning, sen blev det en genomgång av hela kroppen. Innan körde jag fokus på vissa muskelgrupper varje träningspass, men eftersom jag inte är ute efter att bygga muskelmassa eller öka i vikt (lyfta tyngre) så kommer jag i fortsättningen bara köra på halvkroppspass. Då kan man iaf dela upp det lite så man hinner köra fler än 1-2 övningar på varje muskelgrupp. Jag är ingen expert på gravidträning, men man kan i princip köra på som vanligt så längre man inte får ont. Det enda man ska tänka på är att dricka mer vatten innan och under träningen samt undvika övningar då man ligger med ryggen plant på golvet eftersom det kan göra att bebisen får svårt med syret. Imorgon är det dags för ett nytt pass, och det känns bara skönt. Min rygg och mina axlar behöver detta. Man mår så mycket bättre och blir piggare av att träna och känna att kroppen blir starkare. Det enda problemet är att jag tycker det är svårt att hitta ryggövningar man kan göra hemma. 










Kommentarer

Kom ihåg






Trackback