Recept på bröd

 

Enkla frukostbrödet
 
8-10 bitar
 
1/4 pkt jäst
2 dl fingervarm mjölk
1 tsk salt
1 msk rapsolja
5-6 dl rågsikt

 

GÖR SÅ HÄR:

1. Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, olja och rågsikt, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den i några minuter. Forma degen till en slät boll.

2. Tryck ut degen till en rund kaka i en form, ca 24 cm i diameter klädd med bakplåtspapper. Nagga sedan degen med en gaffel och strö över lite mjöl. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 tim. Sätt ugnen på 250 grader.

3. Sänk värmen till 225 grader och grädda brödet mitt i ugnen i 12–15 min. Lyft upp brödet i papperet och låt det svalna under en bakduk.

 

Visst är det enkelt? Nästa gång ska jag dock tillsätta någon form av krydda så brödet får lite mer smak :) Jag har varmluftsugn och vet att allt brukar gå fortare där, så jag körde på 225 grader från början och hade endast inne brödet i 10 minuter. Detta kommer jag definitiv göra fler gånger. Jag gjorde dubbel sats och delade upp i två formar. Detta recept hittade jag på google.

 

 
 






Kommentarer

Kom ihåg






Trackback