Ångest över nappen

Vi hade en trevlig kväll igår med Emma och Kim :) Åt grillat, premiär för denna säsong. Var mysigt att få hålla lite i Elliot med. Travis var lite nyfiken på honom också, och svartsjuk minsann när han höll honom tror jag hehe, Däremot så var kvällen inte så trevlig gällande Travis. Han vägrade sova. Grät med jämna mellanrum i nästan 2 timmar innan han tillslut somnade. Jag tippar på att det var en kombination av att han visste att bebisen och folk var här hemma/ han hade lite ont i magen/ även ont i tänderna, sen hade han ingen napp på det heller. Blev mycket för han stackaren. Hade verkligen ångest igår. Ville bara gå in och ge honom nappen egentligen för då hade de säkert blivit bra trots det onda. Är de allra sista tänderna som är på g upp nu. Han tar sig för munnen hela tiden och dreglar. Som kompensation sov han till klockan tio imorse, vilket var väldigt skönt!
 
Vi har inte gjort något vettigt idag alls, har bara lekt med Travis. Sedan la vi oss och sov middag tillsammans i vår säng Travis och jag. Han sov nästan i tre timmar lilla bubbis. Han blir lite ledsen precis i samma ögonblick som han håller på att somna in tror jag. För då kommer han på att han inte har nappen i munnen.
 
Ikväll har vi grillat igen, är så gott med marinerat kött i alla former. Vitlöksbröd och sallad till med, så underbart gott och enkelt. Tog ca 15 minuter för Travis att somna ikväll. Handlar nog om att han måste lära sig att slappna av utan sömnmedlet som varit nappen tror jag. Hur lång tid det tar vet jag inte, hoppas det blir snart i alla fall. Annars kommer jag ångra mig att vi tog bort det. Ingen rolig procedur, men han är i alla fall jätteduktig. Är mest jag som har ångest över detta nu. Man vill ju sina små älsklingar det allra bästa såklart. Har läst runt massa om detta ikväll, och tydligen ska det allra bästa vara att ta bort den vid ca 7 månader, runt 18 månader som Travis är nu kan vara svårt läste jag. Det hoppas jag inte på nu när vi redan har börjat så vi har förstört hans sömnrutiner som varit så bra. Men vi får nog ge det ett par dagar, några dagar till med ångest får man nog ta. Blöööö! Måste vara en stor omställning för honom såklart.
 
 
En nybadad och välkammad älskling kvällen till ära :) Lika blå om läpparna som sin mamma när hon fryser ;)
 






Kommentarer

Det du har läst om nappar stämmer inte, alla barn har ett visst sugbehov. Oh blir dom ledsna och lite oroliga när dom ska söva så är det nappen dom vill ha. För de är en stor trygghet för barnen. För som jag läst nu lite grann på vissa inlägg så är de tydligt att de är nappen som behövs. För Han är trots allt inte så gammal än, och de märks på dina inlägg att de är den Han vill ha.

Svar: Ja alla barn har ett sugbehov, men det medfödda sugbehovet försvinner när de är runt 6-7 månader. Sedan handlar sugbehovet bara om en vanesak vad gäller nappen. Ja det är klart jag vet att det var nappen han ville ha eftersom han var van att få den när han skulle sova. Men vi bestämde oss för att ta bort den nu eftersom han bara leker med den. Han sov utan napp på dagarna, och då kände vi att vi likagärna kunde ta bort den helt. I två nätter vaknade han någon gång om natten, sen dess har det inte varit några problem. Det tog några minuter längre att få honom att somna några dagar efter det också, men efter det och fortfarande somnar han jättebra utan den. Klart det är en trygghet för barnen, men bort ska den hur eller hur så varför inte ta bort den nu redan?
Nathalie Larsson


Kom ihåg






Trackback