Att vara otillräcklig

Idag ringde jag det vemodiga samtalet till förskolan och accepterade platsen så vi inte åker ut ur kön. Om jag kunde skulle jag mer än gärna ha Travis hemma till nästa höst, men det funkar inte riktigt så. Jag vet att han kommer trivas på förskolan, men det är en lång väg dit också. Just i detta nu är Travis väldigt mammig. Och det är väl inte så konstigt heller kanske, för han vet aldrig vem han vaknar upp med av oss. Ibland är mamma hemma på morgonen, ibland inte. När han sovit middag och vaknar har jag ibland hunnit hem, ibland inte. Så fort jag kommer hem är han som en igel på mig hela tiden och tror att jag ska lämna honom. Det är lite jobbigt för att gå runt och bära på en 10 kilo Travis en hel kväll är inte lätt.
 
Känns bara så fel att behöva dra upp Travis klockan 6 på morgonen för att jag behöver åka iväg till skolan vid halv 7. Han sover liksom från halv 8 på kvällen till 9 på morgonen nu, och det är bara ett par veckor kvar tills han ska behöva dras upp 3 timmar tidigare. Självklart kommer han lägga sig tidigare på kvällen då också, men det är inte helt lätt att bara ändra hans sovrutin bara sådär heller. Ska jag lägga honom vid klockan 6 redan, när ska jag hinna träffa honom då liksom? Ibland kommer jag ju inte hem förrens 5 eller 6. Kommer jag bara få umgås med min son på helgerna då? Ja jag har många funderingar. Saknar verkligen att vara mammaledig och bara få vara med min son utan massa måsten. Jag hinner verkligen inte med hälften av vad jag vill nu, hur ska jag då hinna det sen. Mattias kommer jobba eftermiddag varannan vecka också. När kommer jag ha tid att plugga då? Efter klockan 8 när man är trött och hjärnan har stängt av? Jag vill hinna träna och få göra det jag tycker är kul själv, men det hinner jag inte. Skolan/hushållet/Travis tar upp all tid. Det förstnämnda tar upp nästan hela dagarna för mig, det är helt sjukt vad skolan tar tid. Det tar upp mer tid att plugga än att jobba heltid känns det som. När jag kommer hem på eftermiddagen slutar inte min dag där. Då är det mat, sysslor, bad/dusch, hinna umgås och sen måste jag plugga.
 
Nä fy för detta! Det känns inte bra i magen att inte tiden räcker till. Familjen är viktigare än något annat, men ändå hinner jag inte lägga så mycket tid som jag egentligen vill på den pga av studierna. Och tro mig jag är planeringsfreaket själv nu för tiden när det gäller upplägget av studierna, men ändå räcker det inte. Hatar känslan av att känna sig otillräcklig.
 
 
 






Kommentarer
» G.O.S

Man har alltid val i livet ingen som tvingar en till någonting ;)

Svar: Självklart har man det! Vet dock inte riktigt vad du menar med det i detta sammanhang? Vill jag bli lärare så har jag inte så mycket annat val än att plugga, och ha Travis på förskolan.
Nathalie Larsson

» G.O.S

Ja då har du ju VALT att gå skola och sätta travis på dagis, alltså ingen som tvingat dig till ditt VAL.

Svar: Ja jag har valt att utbilda mig, och det medför valet att ha Travis på förskola. Sant! Men inlägget handlade inte om att något tvingat mig till det eller hur? Jag skrev mest av mig kring hur jag kände. Är till exempel inte jag som valt att lägga högskolor enbart i större städer.
Nathalie Larsson

» G.O.S

Jag tyckte personligen inlägget handlade om ditt dåliga mående pga att han börjat dagis.
Därför skrev jag att alla har val i livet.
Du har valt studier konsekvenserna blir att han får börja dagis
Du har ju valt att bo på en mindre ort där det inte finns högskola

» Karol

usch förstår din ångest inför det som komma skall. Vi har turen att ha två gossar som trivs jättebra på dagis. Men hur många dagar i veckan åker du till Kalmar? De andra dagarna kan du kanske plugga när Travis sover, kan ju vara värt lite slit för att få mer tid tillsammans. Vad har Pölsa för arbetstider? Kan ni dela dagar på något sätt?

Vi har som mål att våra barn inte ska behöva gå 5 dagar i veckan, och det har de inte gjort hittils. Micke jobbade deltid innan vi fick Kasper och nu jobbar jag deltid. Tappar lite pengar men är värt det. Vi har ju även fördelen att inte lämna innna klockan sju, men mån-ons går de hem 16.30/17.00

Svar: Jag hoppas verkligen att vi har turen att Travis också kommer gilla dagis :) Om schemat kommer likna det jag har nu så är jag oftast hemma och pluggar 2 dagar i veckan. Och det hoppas jag verkligen det kommer vara i vår med, för då skulle han kunna vara hemma och jag pluggar när han sover som du skrev till exempel.
Mattias jobbar 5.30-14 och 14-23 varannan vecka. Så varannan fredag när det är eftermiddagsvecka är Mattias hemma så då kommer Travis vara hemma med. Det kommer förmodligen lösa sig mycket bättre än vad jag tror med lite pussel.

Ja jag förstår att det är värt det! Innan Mattias var pappaledig på heltid var han alltid pappaledig på torsdagar också. Finns kanske möjlighet att han får fortsätta med det när han börjar i februari, de vore skönt :) För plugga klart måste jag nu, inga ursäkter för det hehe. Men som sagt de löser sig säker, känns bara väldigt osäkert just nu när man inte vet schema eller något sånt i förväg.
Nathalie Larsson

» Karol

Förstår ditt beslut om att plugga klart - och sen när det är dags för uppsatser behöver du väl inte åka lika ofta till Kalmar.

» Karol

Kasper hälsar att han ska ta väl hand om Travis. De är bara tre 11:or så de längtar efter sina klasskompisar :)

Svar: Det låter bra haha :)
Nathalie Larsson


Kom ihåg






Trackback