The truth

Hittade en rolig lista på "naturliga" sätt att sätta igång en förlossning på (HÄR) där de föreslår följande saker:


Stimulering av bröstvårtorna
Detta görs genom att man nyper och rullar bröstvårtorna med syfte att sätta igång värkarna, i enlighet med teorin att oxytocin, det hormon som framkallar värkarna, frisläpps när bröstvårtorna och vårtgårdarna stimuleras.

Ricinolja
Man vet inte riktigt varför ricinolja tros sätta igång förlossningen, men det kan ga att göra med att det stimulerar magen och därför livmodern. Man kan få kraftig diarré och bli illamående av ricinolja.

Sex
Sex kan göra så att oxytociner frisläpps, vilket kan sätta igång förlossningen. Orgasm kan också stimulera livmodern.

Ananas
Ananas innehåller enzymet bromelain som man tror mjukar upp livmoderhalsen och sätter igång förlossningen. Större mängder stimulerar också magen, vilket kan påverka även livmodern.

Homeopati
Homeopatiska preparat som Pulsatilla och används ibland för att sätta igång förlossningen. Många kvinnor upplever att det hjälpte dem.

Örter: Kvinnorot och silverax
Kvinnorot (Caulophyllum thalictroides) och silverax (Cimicifuga racemosa) är mycket starkare än homeopatiska preparat och kan vara riskabla att använda. Det är inte lämpligt att självmedicinera med örtmedicin.

Äta curry
Hett kryddad mat rekommenderas ofta som ett sätt att sätta igång förlossningen. Det kan vara så att heta kryddor stimulerar tarmen och på så sätt även livmodern.

Akupunktur
Akupunktur är när man sticker mycket fina nålar i vissa punkter på kroppen. Enligt traditionell kinesisk medicin så stimulerar detta kroppens energier så att specifik effekt på vissa organ kan uppnås.

Hallonblad
Hallonblad kan tas som örtee eller i tablettform. Man tror att det kan stimulera livmodern.

Promenader
Förklaringen verkar vara att tyngden av barnets huvud mot livmoderhalsen stimulerar utsöndringen av oxytocin, vilket förhoppningsvis sätter igång förlossningen. Att vara upprätt gör i sig att tyngdlagen jobbar i rätt riktning.

Och slutligen
Här är ett urval metoder (en del ganska märkliga) som kvinnor rekommenderat. Det finns inga bevis för dessa och vi är inte helt övertygade, om sanningen ska fram!

Blåsa upp ballonger, teorin är att trycket i buken när du blåser hårt sätter igång förlossningen.

Att sitta och studsa på en pilatesboll och att åka bil på skumpiga vägar tycks vara sätt att försöka sätta igång saker och ting genom att skaka om dem lite.

Hyra en riktigt sentimental film och gråta ordentligt.

Ha på dig dina finaste trosor (garanterar tydligen att vattnet går i dem).









Är inte tillräckligt desperat än att jag tänker testa allt det där, men om 1 vecka eller så ska jag fasiken bocka av denna lista om han inte har kommit haha ;)







Kommentarer

då vet man varför ni satt o mumsade stark mat idag =)

Haha de var faktiskt inte ens meningen för det stod inte att maten var stark :P men när jag läste denna när jag kom hem så kan man ju hoppas de hälper lite ;)

» Emmie

Jag blev så desperat så jag drack en "trolldryck" på ingefära, honung, vatten, cayennepeppar, citron.. HEMSKT!! man skulle tydligen dricka halva första dagen och ifall man inte hade fött inom 24 timmar så skulle man dricka andra halvan & då skulle man föda inom ytterligare 24 timmar. Jag drack första halvan, kräktes som en kalv och hällde ut andra halvan i slasken dagen därpå. Hjälpte inte alls & smakade skit! Den dagen då jag inte kände mig gravid längre, ingen foglossning, kände mig inte tung & begav mig ner till Småland, den kvällen/natten gick vattnet.. Helt otroligt :) Hoppas han vill titta ut snart!!

Haha ja jag läste också om någon mirakeldryck som innehöll liknande ingredienser. Men tror faktiskt att jag passar på att testa den :) Ingen höjdare att kräkas :P Ja det är nog bara att vänta helt enkelt, han kommer när han är redo :)


Kom ihåg






Trackback